استخدام الايات القرآنية فى سيكا سيكا مش زى اى مكان تانى فى العالم , احنا بنختار اللى يناسبنا , ممكن ناخد نص الآية و نسيب النص التانى و دة اختراع سيكاوى اصلى او نفصل الآية زى ما احنا عايزين , او نختار الآية اللى تمشى معانا
نشوف كدة
اللى عايز يتجوز على مراته يقولك يا عم دة حلال و القرآن بيقول و تلاقيه جابلك الآية
مثنى و ثلاث و رباع
و يسيب الباقى
و ان خفتم الا تعدلوا فواحدة و لن تعدلوا ,
هو جاب الجزء اللى يناسبه بس و ساب الباقى .
مثلا معظم محلات عصير القصب معلقة لوحة مكتوب عليها
وسقاهم ربهم شرابا طهورا
سقع وبيع يا وديع و أهو آية قرآنية تلم الزباين
كله كوم و الحلاق كوم , انا شفت حلاق كاتب
وجوه يوم اذن ناعمة
دة بقى ضرب كل محلات عصير القصب بالآية دى .
و لا الترزى اللى شعاره على المحل بتاعه
نحن نقص عليك احسن القصص
طبعا القصص و نقص فى الآية مالهاش علاقة بالمقص بتاعه بس تسأله اشمعنى الىية دى يقولك
كله كلام ربنا . . وكلام ربنا كله بركة و الناس تحب المؤمنين و اللى كاتبين آيات قرآنية ,
تلاقى صاحب عربية كبدة كاتب
كلوا من طيبات ما رزقناكم
اكيد طبعا الكبدة و السجق مش هما المقصودين بكلوا من طيبات ما رزقناكم , و دول مش طيبات خالص .
سواق تريللا كاتب على عربيته
ربنا ولا تُحملنا ما لا طاقة لنا به
طبعا مش قصده حمولة التريللا بتاعته بس هو اختار الآية دى .
تلاقى الحرامى مثلا اما تيجى تقوله عيب و حرام يقولك يا عم دة ربنا كبير و بيرزق
و يقولك الآية
و يرزقكم من حيث لا تحتسبوا
طبعا الرزق هنا بالنسبة ليه شقة ملغمة , خزنة , علبة مجوهرات و يروح يسرق يقول
استرها يا رب .
كله كوم و حكومة سيكا سيكا كوم تانى , تلاقى فى اعلانات التحذير من التدخين و المخدرات بيقولوا
ولا تُلقوا بايديكم الى التهلكة
مع ان الاية تفسيرها يعيد تماما عن التفسير الحكومى المحلبى الببلاوى الحلزونى دة لكن طبعا احنا بناخد الجزء اللى يناسبنا , الآية بقيتها ,
وانفقوا فى سبيل الله ولا تلقوا بايديكم الى التهلكة واحسنوا ان الله يحب المحسنين
الموضوع لا له علاقة لا بالتدخين و لا المخدرات خالص
لكن فى سيكا سيكا كله ماشى و كله بيعدى و كله على كله ايمان و تقوى , الشعب السيكاوى شعب متدين بطبعه .
سيكا سيكا
بولوتيكا
و الشعب دة انتيكا .
نشوف كدة
اللى عايز يتجوز على مراته يقولك يا عم دة حلال و القرآن بيقول و تلاقيه جابلك الآية
مثنى و ثلاث و رباع
و يسيب الباقى
و ان خفتم الا تعدلوا فواحدة و لن تعدلوا ,
هو جاب الجزء اللى يناسبه بس و ساب الباقى .
مثلا معظم محلات عصير القصب معلقة لوحة مكتوب عليها
وسقاهم ربهم شرابا طهورا
سقع وبيع يا وديع و أهو آية قرآنية تلم الزباين
كله كوم و الحلاق كوم , انا شفت حلاق كاتب
وجوه يوم اذن ناعمة
دة بقى ضرب كل محلات عصير القصب بالآية دى .
و لا الترزى اللى شعاره على المحل بتاعه
نحن نقص عليك احسن القصص
طبعا القصص و نقص فى الآية مالهاش علاقة بالمقص بتاعه بس تسأله اشمعنى الىية دى يقولك
كله كلام ربنا . . وكلام ربنا كله بركة و الناس تحب المؤمنين و اللى كاتبين آيات قرآنية ,
تلاقى صاحب عربية كبدة كاتب
كلوا من طيبات ما رزقناكم
اكيد طبعا الكبدة و السجق مش هما المقصودين بكلوا من طيبات ما رزقناكم , و دول مش طيبات خالص .
سواق تريللا كاتب على عربيته
ربنا ولا تُحملنا ما لا طاقة لنا به
طبعا مش قصده حمولة التريللا بتاعته بس هو اختار الآية دى .
تلاقى الحرامى مثلا اما تيجى تقوله عيب و حرام يقولك يا عم دة ربنا كبير و بيرزق
و يقولك الآية
و يرزقكم من حيث لا تحتسبوا
طبعا الرزق هنا بالنسبة ليه شقة ملغمة , خزنة , علبة مجوهرات و يروح يسرق يقول
استرها يا رب .
كله كوم و حكومة سيكا سيكا كوم تانى , تلاقى فى اعلانات التحذير من التدخين و المخدرات بيقولوا
ولا تُلقوا بايديكم الى التهلكة
مع ان الاية تفسيرها يعيد تماما عن التفسير الحكومى المحلبى الببلاوى الحلزونى دة لكن طبعا احنا بناخد الجزء اللى يناسبنا , الآية بقيتها ,
وانفقوا فى سبيل الله ولا تلقوا بايديكم الى التهلكة واحسنوا ان الله يحب المحسنين
الموضوع لا له علاقة لا بالتدخين و لا المخدرات خالص
لكن فى سيكا سيكا كله ماشى و كله بيعدى و كله على كله ايمان و تقوى , الشعب السيكاوى شعب متدين بطبعه .
سيكا سيكا
بولوتيكا
و الشعب دة انتيكا .
والله كلام زي الفل
ردحذفواعجبني الحلاق هذا خابص ابو الدنيا ماعلينا
صحيح الاقتباس يحتاج فهم لكن في موضوع التهلكة فعلا الاقتباس صحيح لان الاية اوسع مما نفهم وهي شاملة هي تعني موضعها وتعني غيره ويثبت ذلك ادلة من السنة على عدم اباحة القاء النفس للهلكة وليس في الانفاق بل في كل شيء..
ممتنة للمدونة الجميلة هذي ..
شبلان